elevatesports.blogg.se

En blogg om SHL

Mervärde för publiken

Kategori: Allmänt, Sport

Satt idag vid lunchen och funderade över den aktuella frågan om hurvida man kan göra SHL till en mer attraktiv liga med tanke på att publiksiffrorna sviktar åter igen. Jag har tidigare engagerat mig mycket i just publikupplevelser, till och med forskat om det vid universitetet. Nu fick jag idag en idé om hur man kan använda statistiken till att göra live-matcher lite mer intressanta än vad de är idag.
 
Det investeras stora pengar på nya mediakuber, rekvisita, eld, raketer och isprojicering, allt med ett syfte att förhöja upplevelsen av att gå på live-hockey. Problemet med dessa är att de i stort sett uteslutande används vid lagens intron och sedan är det någon häxvissla hit och dit på sin höjd under resten av matchen. Det bör finnas ett större användningsområde för dessa teknikprylar. 
 
Under pauserna spelas det lite topplistemusik, ismaskinen kör sin runda, någon gång om året får vi ett luciatåg och ibland är det knattematch. I ärlighetens namn finns det inte mycket som håller mig kvar i stolen, utan jag går hellre ut och tar en titt i shoppen, köper en öl, korv eller någonting annat och det gillar ju såklart laget som förvaltar arenan, att jag spenderar pengar. Den stora anledningen till att publiksiffrorna sviktar tror jag beror på att SHL blivit mer och mer en produkt som det ska tjänas pengar på. Konsumenten (snälla kalla inte era fans för detta) behöver ha någonting i gengälld för att det ska vara värt att gå live och de vill ha någonting som TV inte kan erbjuda från TV-soffan. 
 
Mål och skottstatistiken finns alltid på jumbotronen, men sedan stannar det där. Varför inte använda isprojiceringen till att redovisa statistiken på ett interaktivt sätt? Tekniken finns ju uppenbarligen, vi har sett otaliga coola projiceringar i bland annat NHL, men jag har då aldrig sett tekniken användas för detta ändamål. Har ni exempel på detta får ni väldigt gärna höra av er. Möjligheterna är ju oändliga egentligen, nedan har jag försökt illustrera lite vad som skulle kunna tänkas finnas med.
 
Jag som statistiknörd hade älskat att se detta realiseras och detta skulle också erbjuda någonting som TV inte kan konkurrera med, detta får du bara om du pallrar dig till arenan. Vad tror ni, är jag någonting på spåren eller är det ingenting att lägga tid, pengar och energi på?
Kommentera inlägget här: