elevatesports.blogg.se

En blogg om SHL

Göteborg

Kategori: Allmänt, Sport

Idag är det lördag, det innebär att C more har "Hockeylördag" och idag är det 7 matcher på schemat. Jag tänkte ge er en kort inblick i vad jag gör en dag som denna. 
 
Det börjar med en tågresa från Stockholm ner till Göteborg. På tåget förbereds alla grafiska element på en medtagen laptop. Mycket är förbeställd grafik från bildproducent och kommentatorer, men det finns också stort utrymme för egna idéer. I runda slängar brukar det finnas omkring 100-150 skyltar för varje match. Sedan är det aldrig så att alla används, men det gäller att vara förberedd på alla tänkbara scenarion.
 
Idag kan vi bland annat konstatera att Kristian Näkyvä i Linköping gör merparten av sina poäng på bortaplan och Ryan Lasch varit inne på 8 av Frölundas 9 mål i powerplay. Därutöver har bröderna Olimb presterat betydligt bättre den senaste tiden efter att ha parats ihop i samma kedja. Utöver dessa exempel finns också milstolpar, topplistor, former på lag och spelare med mera. Det hör även till att förbereda reklamskyltar som ska ut i sändningen. Mycket av vår grafik uppdateras automatiskt till exempel poängligor, medan andra egenskapade skyltar måste uppdateras manuellt under matchens gång.
 
Väl på plats vid arenan ska jag rigga upp min utrustning i TV-bussen, testa så att grafik och statistik fungerar som det ska och att jag har fungerande kommunikation med kollegorna via headset. 
 
Sedan är det dags för mat och möte med kommentatorer och producent. Här görs en plan på vad som ska prioriteras och nyheter om lagen och skadeläget gås igenom. Därefter är det bara att korrekturläsa all grafik, gå igenom körschemat och vänta in nedsläpp. 
 
Under matchens gång följer jag vår turordning på grafik som bestämts på mötet. Det sker också ett ständigt aktivt arbete från min sida att hitta aktuella redaktionella vinklar som jag sedan säljer in till producenten som bestämmer om de ska användas eller inte. Ibland kan jag också behöva kommunicera direkt med kommentatorerna om viss grafik/statistik som de har behov av att veta. Jag lägger också ut reklam, "plingar" mål från övriga matcher, ändrar ställningen i klockan, lägger ut publiksiffra, timeout och utvisningsorsaker. 
 
Efter matchen ska allt packas ihop och det görs en kort avstämning om hur sändningen har gått. Därefter är det dags att hasta iväg till tåget hem till Stockholm igen för att på söndag vara redo att jobba med avslutningen av Fotbollsallsvenskan.
 
(Förberedelser på tåget)

KOMMENTARER:

  • Göran Mattsson säger:
    2017-10-29 | 01:48:45

    Mycket mer jobb än man tror för att sända en hockey-
    match på tv.

Kommentera inlägget här: